2016 рік в Україні проголошено роком Івана Франка. Саме з нагоди вшанування пам’яті письменника вчителі фізики та астрономії Борщівщини провели виїзний семінар – практикум «Використання історичного матеріалу на уроках фізики та в позакласній роботі» в Карпатах - мальовничому куточку нашої України, з яким нерозривно переплелась доля Великого Каменяра.
Місцем проведення семінару стало село Криворівня на Івано-Франківщині - об’єкт паломництва не тільки всіх шанувальників творчості Франка, а й кожної людини, яка відчуває себе українцем по крові й духу. Вже сама назва села спонукає прискорено битись серце від хвилювання, викликаного причетністю, бодай географічною, до місць, де дух Каменяра і його душа супроводжують тебе на кожному кроці.
Розпочала семінар М’ялковська О.Я., методист з фізики та астрономії, окресленням шляхів реалізації принципу історизму під час вивчення фізики. Луцюк Г.І, багаторічний очільник літературно-меморіального музею Івана Франка, виступив з надзвичайно цікавим і цінним у практичному відношенні повідомленням «Музейна педагогіка у роботі вчителя фізики». «Фізична» стежка Франківщини з погляду історизму була представлена в проекті інтегрованого тріо творчих учителів фізики Баранюк О.Ю. (Вільховецька ЗОШ І-ІІст.) і Драпак Л.С. (Більче-Золотецька ЗОШ І-ІІІст.) та географа Борщівської ЗОШ І-ІІІ ст.№1 Борщівського В.С. Завершився перший день засіданням круглого столу «Історичні аспекти при вивченні фізики», яким вдало продиригували вчитель фізики Дзвиняцької ЗОШ І-ІІІст. Нусь А.А. та фізик Пилипченської ЗОШ І-ІІ ст. Бандура О.П. .
Наступного дня директори Криворівнівської ЗОШ І-ІІІ ст. імені Михайла Грушевського, Федорчак М.Т. та Скала-Подільської ЗОШ І-ІІ ст. Ющишин О.Д. продемонстрували системне використання історичного матеріалу на уроках фізики і в позакласній роботі як дієвий засіб підвищення інтересу до вивчення фізики. .Цікавою практичною формою семінару було «фізичне асорті» - складання та розв’язування задач з предмету учасниками семінару. Незабутнє враження справила екскурсія в історію фізики за проектом «Звук» у Приватний музей музичних інструментів Гуцульщини, де вчителі –предметники , спілкуючись з гідом про експонати музею, відкрилась з несподіваної сторони – як фізики-музиканти, які суто фізичному явищу «звук» зуміли надати музичної організації і проникливого ліризму.
Рефлексія учасників семінару відбулась у вигляді педагогічної студії «Історичний матеріал як один із засобів розвитку пізнавальної діяльності учнів», де кожен відчув себе по-франківськи «semper tiro».
Підбиваючи підсумки семінару, педагоги відзначили ретельність аналізу шляхів реалізації принципу історизму при вивченні навчальних модулів курсу фізики, виділили інноваційні форми використання історичних понять і фактів під час підготовки і проведення уроків, закликали оцінювати історичний характер знань з фізики та астрономії, виявляти власне ставлення до внеску видатних учених у застосування досягнень фізики для розвитку інших природничих наук, техніки і технологій, підкреслювати роль і значення знань для пояснення життєвих ситуацій тощо.
А тепер – про найголовніше. Бути в Карпатах і не піднятись на Говерлу - це не про борщівських педагогів. І в нагороду за підкорення найвищої гори України у кожного залишились незабутні враження від природи, від Буковелю, від яскравої гами відтінків зеленого кольору, від гостинних верховинців, від величних полонин…
Сніг у цю пору року… В очах – колючки туману… Здається, ще крок - і під ногами безодня. Ще крок – і вершина. І раптом, не змовляючись, з уст вириваються слова. Це - гімн України і піднятий прапор. Його співають борщів’яни - учасники семінару, співають українці, чию історичну пам'ять не стерти нікому.
|